Pengenalan
Bahasa Melayu berfungsi sebagai bahasa pengantar. Bahasa
pengantar boleh didifinisikan sebagai bahasa yang ditetapkan oleh sesebuah
negara sebagai bahasa yang digunakan untuk sistem pendidikannya seperti bahasa
Melayu di sekolah-sekolah kebangsaan, bahasa Cina di sekolah rendah jenis
kebangsaan Cina dan bahasa Tamil untuk sekolah jenis kebangsaan Tamil. Bahasa-bahasa ini telah ditetapkan oleh
Laporan Abdul Razak Hussien (1956) dan Laporan Pelajaran Abdul Rahman Talib
(1960) sebagai bahasa pengantar. Dengan berkuatkuasanya Akta Pelajaran pada
tahun 1961, bahasa Melayu telah diangkat sebagai bahasa pengantar utama dalam
institusi pendidikan. Menurut ensiklopedia keluaran Dewan Bahasa dan Pustaka
menjelaskan bahawa bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu yang menyampaikan ilmu
pengetahuan moden seperti fizik, kimia, kejuruteraan, perubatan, ekonomi,
undang-undang, kesusasteraan dan agama.
Fungsi Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.
Menyatupadukan rakyat Malaysia
Dengan penetapan bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar di sekolah-sekolah ia dapat menyatupadukan
penduduk Malaysia yang berbilang kaum dan agama. Dengan kata lain ia
menjadi bahasa perpaduan di Malaysia. Bahasa Perpaduan dapat diertikan sebagai
bahasa yang menjadi lambang penyatuan suara yang digunakan sebagai alat
perhubungan dalam lingkungan satu kelompok manusia( antara individu dengan
individu yang lain) yang berfungsi sebagai alat menyatupadukan rakyat Malaysia
yang berbilang kaum dalam sebuah negara.
Penduduk
Malaysia terdiri daripada tiga kaum utama iaitu Melayu, Cina dan India. Dasar pecah dan
perintah yang diperkenalkan pada zaman penjajahan menyebabkan penduduk di Tanah
Melayu berpecah belah. Orang-orang Melayu tinggal di kawasan kampung,
orang-orang Cina pula hidup di bandar-bandar manakala orang-orang India pula
tinggal di kawasan-kawasan estet. Kewujudan sekolah vernakular juga telah
menyebabkan masyarakat Melayu, Cina dan India dipisahkan mengikut sistem
persekolahan masing-masing dan menyebabkan hubungan antara mereka semakin
renggang. Selepas Tanah Melayu mencapai kemerdekaan, soal perpaduan kaum
menjadi agenda utama dalam melaksanakan aktiviti pendidikan pada masa itu.
Melalui bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama di sekolah; kurikulum dan sistem
peperiksaan yang sama diharap akan dapat memupuk kembali perpaduan rakyat yang
renggang sebelum ini.
Usaha
untuk menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam sistem pendidikan
negara telah bermula sejak sekian lama. Pelbagai akta dan dasar seperti Akta
Pelajaran 1961, Akta Bahasa Kebangsaan 1963, Akta Bahasa kebangsaan 1967 serta
Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengkaji
Pelaksanaan Dasar Pelajaran (1982) telah dirancang, digubal dan dilaksanakan. Akta
Pelajaran 1961 memberikan fokus kepada usaha mengembangkan pendidikan di negara
ini melalui bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar menggantikan bahasa
Inggeris.
Alat komunikasi
Bahasa Melayu berperanan sebagai alat komunikasi bagi
sebuah negara yang berbilang kaum seperti Malaysia. Menurut A. Aziz Deraman
(206:288) kekuatan bahasa juga akan menjamin kelangsungan peradaban. Bahasa
Kebangsaan ialah pemersatu dan alat komunikasi rakyat yang sangat utama.
Peranan bahasa Melayu sebagai bahasa
rasmi ialah bahasa komunikasi lisan dan tulisan yang digunakan bagi semua
maksud urusan rasmi dalam bidang pendidikan. Pengajaran semua subjek mata
pelajaran dalam bahasa Melayu di semua peringkat sekolah rendah dan menengah
kecuali mata pelajaran bahasa Inggeris amat jelas selaras dengan Dasar
Memartabatkan Bahasa Melayu. Pengajaran mata pelajaran Matematik dan Sains
dalam bahasa Melayu adalah contoh yang paling jelas bagaimana
bahasa Melayu berfungsi sebagai alat komunikasi di antara pelajar dan guru.
Pengajaran dalam bahasa Inggeris menyebabkan pelajar terutama pelajar Melayu
jauh ketinggalan dalam pelajaran kerana tidak faham akan bahasa Inggeris.
Penggunaan
satu bahasa perhubungan dan persefahaman di antara satu kaum dengan yang lain
dapat diwujudkan tanpa menimbulkan rasa curiga. Langkah ini juga mempercepatkan
lagi perpaduan dan rasa harmoni antara kaum di negara ini. Penyata Razak yang
telah diakui dan diluluskan menjadi Ordinan Pelajaran pada tahun 1957 yang
mewajibkan semua sekolah menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di
semua sekolah, khusus untuk membantu perpaduan kebangsaan dan menjadi wahana
berkesan untuk komunikasi pelbagai kaum etnik dan masyarakat pelbagai dialek
atau bahasa. Berdasarkan statusnya sebagai bahasa kebangsaan, fungsi bahasa
Melayu sebagai alat komunikasi tidak perlu dipersoalkan lagi kerana rata-rata
pelajar-pelajar kita berinteraksi dengan rakan sebaya di sekolah dan di rumah
dalam bahasa Melayu.
Menyalurkan Ilmu Pengetahuan
Bahasa Melayu memudahkan penguasaan ilmu di kalangan
rakyat Malaysia. Selaras dengan konsep rakyat didahulukan, perpaduan akan
dikecapi. Nikmat daripada kesejahteraan rakyat maka dapatlah kita
merealisasikan pencapaian melalui ilmu pengetahuan. Bahasa Melayu telah
memperkasa anak watan dalam pelbagai bidang khususnya bidang pendidikan, sains
dan teknologi, ekonomi sekaligus dapat melahirkan golongan kelas menengah yang
menjadi sinergi dan sumber manusia yang terus menjadi pemangkin pembangunan
bangsa dan negara.
Menurut
Havranek, di dalam Garvin (1984), sesuatu
bahasa yang mencapai taraf sebagai bahasa ilmu perlu mempunyai dua ciri
penting iaitu keintelektualan dan kesempurnaan bahasa. Kedua-dua ciri ini terdapat pada bahasa Melayu di mana
ia mampu menyampaikan kesinambungan dan kerumitan fikiran tanpa melalui
pelbagai rintangan dan ia juga mempunyai sifat-sifat kestabilan, kelenturan,
kepelbagaian, keberkesanan dan keindahan.
Rumusan
Bahasa Melayu yang dahulunya hanya berperanan sebagai
‘lingua-franca’ dan juga ‘bahasa kedua’akhirnya menjadi bahasa pengantar di
sekolah-sekolah. Bahasa Melayu memainkan peranannya sebagai bahasa ilmu dan
wahana bagi merealisasikan Gagasan 1 Malaysia iaitu penerapan nilai-nilai
aspirasi yang perlu ada pada masyarakat progresif dan dinamik yang akan memacu
negara ke arah mencapai status negara maju melalui sistem pendidikan serta
membantu mewujudkan tenaga kerja yang berdaya maaju dan mampu bersaing dalam
persekitaran global. Bahasa Melayu telah membuktikan kejayaan dan keupayaannya
sebagai bahasa pengantar dan bahasa wahana ilmu pengetahuan dalam pelbagai
bidang. Bahasa Melayu berperanan sebagai alat pengisian fikiran dan melahirkan
pendapat.
TQ
ReplyDelete"Melalui bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama di sekolah; kurikulum dan sistem peperiksaan yang sama diharap akan dapat memupuk kembali perpaduan rakyat yang renggang sebelum ini." adakah ini releven untuk semua sekolah? sebagai contoh sekolah jenis kebangsaan
ReplyDeleteMaklumat yang bagus, terima kasih
ReplyDeletemalangnya ianya telah tercemar,, bahasanya telah dicampuraduk. apakah cara yg boleh dilakukan untuk mengembalikan maruah bahasa melayu?
ReplyDelete